Aktiviteter i dagliglivet - Oppsummering

I kategorien Aktiviteter i dagliglivet ble det inkludert 13 artikler. Det var 7 randomiserte kontrollerte studier, 1 ikke randomisert studie, 2 studier med pre/post design og 3studier med andre design.

  • Oppsummert sier studiene følgende:
  • Trening med kommersielle dataspill gir lik bedring av ADL-funksjon sammenlignet med tradisjonell trening.
  • Det sees en sammenheng mellom bedring av balanse ved bruk av dataspill som trening og økt selvstendighet i ADL.
  • Det sees en sammenheng mellom bedring av affisert arm/hånd som følge av trening med dataspill og økt selvstendighet i ADL.
  • Det sees at trening med dataspill bidrar til økt bruk av affisert arm og hånd i ADL.
  • Trening med dataspill kan gi økt utholdenhet i ADL.

Dataspill bedrer ADL-funksjon som følge av at de bedrer fysiske funksjoner. Det er viktig at man i tillegg til trening med dataspill har fokus på oppgaveorientert trening for å bedre sin ADL-funksjon.

 

Referanseliste

Barcala, L., Grecco, L. A. C., Colella, F., Lucareli, P. R. G., Salgado, A. S. I., & Oliveira, C. S. (2013). Visual biofeedback balance training using wii fit after stroke: a randomized controlled trial. Journal of physical therapy science, 25(8), 1027-1032.

Choi, J. H., Han, E. Y., Kim, B. R., Kim, S. M., Im, S. H., Lee, S. Y., & Hyun, C. W. (2014). Effectiveness of commercial gaming-based virtual reality movement therapy on functional recovery of upper extremity in subacute stroke patients. Annals of rehabilitation medicine, 38(4), 485-493.

Herz, N. B., Mehta, S. H., Sethi, K. D., Jackson, P., Hall, P., & Morgan, J. C. (2013). Nintendo Wii rehabilitation (“Wii-hab”) provides benefits in Parkinson's disease. Parkinsonism & related disorders, 19(11), 1039-1042.

Esculier, J. F., Vaudrin, J., Bériault, P., Gagnon, K., & Tremblay, L. E. (2012). Home-based balance training programme using Wii Fit with balance board for Parkinson's disease: a pilot study. Journal of Rehabilitation Medicine, 44(2), 144-150.

Lee, G. (2013). Effects of training using video games on the muscle strength, muscle tone, and activities of daily living of chronic stroke patients. Journal of physical therapy science, 25(5), 595-597.

Morone, G., Tramontano, M., Iosa, M., Shofany, J., Iemma, A., Musicco, M., ... & Caltagirone, C. (2014). The efficacy of balance training with video game-based therapy in subacute stroke patients: a randomized controlled trial. BioMed research international, 2014.

Mortensen, J., Kristensen, L. Q., Brooks, E. P., & Brooks, A. L. (2015). Women with fibromyalgia’s experience with three motion-controlled video game consoles and indicators of symptom severity and performance of activities of daily living. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 10(1), 61-66.

Mouawad, M. R., Doust, C. G., Max, M. D., & McNulty, P. A. (2011). Wii-based movement therapy to promote improved upper extremity function post-stroke: a pilot study. Journal of Rehabilitation Medicine, 43(6), 527-533.

Rajaratnam, B. S., Gui KaiEn, J., Lee JiaLin, K., SweeSin, K., Sim FenRu, S., Enting, L., ... & Teo SiaoTing, S. (2013). Does the inclusion of virtual reality games within conventional rehabilitation enhance balance retraining after a recent episode of stroke?. Rehabilitation research and practice, 2013.

Singh, D. K. A., Nordin, N. A. M., Aziz, N. A. A., Lim, B. K., & Soh, L. C. (2013). Effects of substituting a portion of standard physiotherapy time with virtual reality games among community-dwelling stroke survivors. BMC neurology, 13(1), 1.

Wall, T., Feinn, R., Chui, K., & Cheng, M. S. (2015). The effects of the Nintendo™ Wii Fit on gait, balance, and quality of life in individuals with incomplete spinal cord injury. The journal of spinal cord medicine, 38(6), 777-783.

Winkels, D. G., Kottink, A. I., Temmink, R. A., Nijlant, J. M., & Buurke, J. H. (2013). Wii™-habilitation of upper extremity function in children with cerebral palsy. An explorative study. Developmental neurorehabilitation, 16(1), 44-51.

Yatar, G. I., & Yildirim, S. A. (2015). Wii Fit balance training or progressive balance training in patients with chronic stroke: a randomised controlled trial. Journal of physical therapy science, 27(4), 1145-1151.

Støttet av Sunnaas Sykehus, Extrastiftelsen, og Norsk forening for slagrammede.